Aleksandra Kierzek-Szpak
Psycholog (diagnosta i terapeuta).
Jestem psychologiem z ponad 20-letnim stażem pracy (Dzienne Studia Magisterskie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek – Psychologia ukończyłam w 2002r). Nabyłam kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie – jako oligofrenopedagog oraz do prowadzenia terapii metodą EEG-Biofeedback.
Posiadam bogate doświadczenie zawodowe związane m.in. z diagnozą psychologiczną, poradnictwem i terapią. Moje całe swoje życie zawodowe związane jest z pracą z dziećmi (w wieku przedszkolnym i szkolnym), młodzieżą i rodzinami. W pierwszych latach życia zawodowego pracowałam jako psycholog w placówkach edukacyjnych (przedszkola, szkoła). Następnie, przez 8 lat pełniłam funkcję psychologa – biegłego sądowego pracując w Rodzinnym Ośrodku Diagnostyczno-Konsultacyjnym w Sosnowcu, a przez kolejne 8 lat pracowałam w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mikołowie, równolegle wykonując obowiązki psychologa w szkolne podstawowej. Stale poszerzam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe uczestnicząc w licznych formach doskonalenia, związanych z procesem diagnozy i prowadzenia różnorodnych form terapii.
Brałam udział w szkoleniach nadających uprawnienia do stosowania określonych narzędzi diagnostycznych oraz takich, które pozwoliły mi proces diagnozy prowadzić w sposób profesjonalny (m.in. ukończyłam 180-godzinne studium dla psychologów „Opiniowanie sądowo-psychologiczne w sprawach z udziałem dzieci” organizowane przez Fundację Dzieci Niczyje i Polskie Towarzystwo Psychologiczne). Wśród krótszych form doskonalenia warto wymienić m.in.:
- szkolenie „Wykorzystanie ADOS-2 w diagnostyce klinicznej”
- szkolenie „Podstawy stosowanie Skali Inteligencji Wechslera dla dzieci WISC®-V”
- szkolenie poświęcone Skalą Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2
- szkolenie „Stosowanie i interpretacja Międzynarodowej Wykonaniowej Skali Leiter-3”
- szkolenie „Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących z zastosowaniem Zestawu Kwestionariuszy CONNERS 3”
- szkolenie nadające uprawnienia do posługiwania się w praktyce diagnostycznej Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5
- szkolenie kwalifikacyjne z zakresu stosowania Baterii diagnozy funkcji poznawczych PU-1
- szkolenie „Diagnozowanie dysleksji rozwojowej nadające uprawnienia do posługiwania się”
- w praktyce diagnostycznej Bateriami metod przyczyn niepowodzeń szkolnych, których wydawcą jest Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych
- szkolenie „Diagnoza osób ze spektrum autyzmu. Profil Psychoedukacyjny PEP-R Schoplera”
Chcąc udzielać w sposób profesjonalny pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i ich rodzicom, na bieżąco wzbogacam i uaktualniam swoją wiedzę, poszukując różnych form wsparcia i terapii. Korzystam z krótko- i długo- terminowych form doskonalenia. Bliskie jest mi podejście poznawczo-behawioralne, którym „zaraziłam się” uczestnicząc w „Rocznym Szkoleniu w Terapii Poznawczo-Behawioralnej Zaburzeń Dzieci i Młodzieży” organizowanym przez Centrum Terapii Poznawczo Behawioralnej w Warszawie. Nie są mi obce także inne nurty pracy terapeutycznej: przed laty ukończyłam kurs „Podstawy Psychoterapii Psychoanalitycznej (prowadzony przez Krakowską Szkołę Psychoterapii Psychoanalitycznej), szkolenie „Terapia Rodzin – cykl szkoleniowy” (organizowany przez Polski Instytut Ericksonowski) oraz szkolenie „Zmiana jest możliwa - kurs podstawowy i zaawansowany w zakresie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach - SFA” (organizowany przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny METIS w Katowicach).
Wśród krótszych form doskonalenie w zakresie terapii ukończyłam:
- szkolenie „Trening Umiejętności Społecznych”
- szkolenie „Akademia praktyka – wprowadzenie do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w nurcie poznawczym”
- szkolenie „Akademia praktyka – kreatywne interwencje poznawczo-behawioralne w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży”
- szkolenie „Interwencje poznawczo-behawioralne w pracy z dzieckiem/nastolatkiem z ADHD”
- szkolenie „Terapia mutyzmu selektywnego w podejściu poznawczo-behawioralnym”
- szkolenie „Samouszkodzenia – jak pracować z młodym człowiekiem i jego otoczeniem”
- warsztat „Chochlik męczybrzuszek – psychoterapia dzieci i młodzieży z lękiem i zaburzeniami psychosomatycznymi”
- szkolenie „Dialog motywujący”
Posiadam także uprawnienia do prowadzenia zajęć warsztatowych dla rodziców i wychowawców metodą A.Faber i E.Mazlish nabyte w ramach kursu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, jak również do prowadzenia mediacji, w tym mediacji rodzinnej – ukończyłam szkolenie podstawowe i specjalistyczne w tym zakresie prowadzone przez Centrum Mediacji Partners Polska w Warszawie.