Diagnoza dysleksji
Diagnoza ryzyka i dysleksji, głębokiej dysleksji, dysortografii, dysgrafii
Diagnoza ryzyka i dysleksji, dysortografii, dysgrafii obejmuje dzieci w wieku szkolnym, u których występują, pomimo prawidłowego rozwoju psychoruchowego, trudności:
- w nabyciu umiejętności płynnego czytania
- w nabyciu umiejętności poprawnego pisania pod względem ortograficznym, zniekształcenia wyrazów typu wzrokowego, słuchowego
- w nabyciu umiejętności pisania pod względem graficznym (tzw. brzydkie pismo)
- w pamięciowym uczeniu się
- w budowaniu poprawnych, rozbudowanych wypowiedzi
Ponadto może dotyczyć dzieci
- z niejednorodną lateralizacją lub brakiem dominacji lateralnej w zakresie oka, ręki, nogi
- "obciążonym" wywiadem ciążowo – porodowym i wczesnorozwojowym.
O ryzyku dysleksji można mówić już w przypadku dzieci klasy 0. Późna diagnoza dysleksji utrudnia zarówno proces terapii jak i wtórnie wpływa na inne funkcje życiowe, wywołując zaburzenia nerwicowe, obniżając samoocenę oraz ambicje ważne w podejmowaniu codziennych czynności.
Postawienie diagnozy daje możliwość wydania opinii do szkoły o potrzebie dostosowania wymagań, metod i form pracy do potrzeb dziecka oraz warunków przeprowadzania kńcowych egzaminów.